tisdag 12 juni 2012

Antikvärde på dator

Har muttrat över trögt internet ett tag nu för det är verkligen trögt ibland,värre än det skall vara.Men igår kom jag på att det kanske inte alltid är internets fel,det kan vara min antika dator som har problem.

När är en dator gammal? Blir den gammal?

Jag har haft min i säkert 4-5 år.En liten Acer Aspire One med en skärm som är 11,någonting.Det är ingen stor dator men jag tyckte det var passande storlek då det blev många resor över den stora pölen.
Men nu,nu får jag inland gå ner till minsta storlek på texten för att t ex se ett formulär i sin helhet.

Jag har haft så mycket foton och inscannade papper i den.Men idag ledsnade jag på trögheten och flyttade över mycket av det till hårddisken.Det är en fördel med att ha en bärbar hårddisk.
Jag tror nog att det ändå är dags att införskaffa en ny dator som är lite större.Kanske att någon av barnen kan ha nytta utav den till något nyttigt.
Min lilla behändiga dator (bild lånad från internet)
Frågan är bara vad jag skall köpa för något.Maken pratar om en powerbook,skall tydligen vara bra för att den inte kan få virus.

Någon som kan tipsa om en bra bärbar sak?

4 kommentarer:

  1. Tack för din hälsning! Vad kul. Vilken spännande resa ni gjort...från USA till Norge. Vart i USA bodde ni? Jag har varit en hel del i Norge genom åren. VIlken land! Så vackert och jag tycker många norrmän är så vänliga.

    Ha en fin vecka!

    Lotta

    SvaraRadera
  2. Tack Lotta för din hälsning :-).Vi bodde i Florida.Har huset kvar och det är inte utan att vi längtar.Du har helt rätt i att många norrmän är vänliga.De är som ett helylle folk kanske man skulle kunna säga :-)

    Tack detsamma,ha en fin vecka!

    SvaraRadera
  3. Hej Cecilia, jag var i samma situation för ett och ett halvt år sedan och barnen fick ta datorn att titta på svenska dvd filmer med. Jag köpte en Macbook och har nu haft den i sedan dess och nu kan jag aldrig tänka mig att gå tillbaka till något annat. Inga virus, inga program som står och går i all evighet, inget väntande. Snabbare och enklare arbete helt enkelt :) Lite klurigt i början, men det går över.

    SvaraRadera
  4. Tack Carola för tipset!Nästa gång får det helt enkelt bli en Mac :)

    SvaraRadera

Lämna gärna några rader så blir jag glad!